mandag den 20. september 2010

En Vintur til Rheinhessen

 

Det første indlæg på min blog bliver om en tur jeg lige har været på til Rheinhessen i det sydvestlige Tyskland.
Jeg er egentlig mest madnørd, hvilket sikkert vil komme til at præge indlæggende...men denne oplevelse skal deles....

Vi (2 par) tog aftsed fredag tildlig morgen, da det endnu var mørkt og havde 7-8 timer foran os. Vi ankommer til en mindre by Osthofen, hvor vi har lejet et par værelser hos Frau Schad. (en munter ældre dame på 83) Vi havde planlagt 3 smagninger som skulle klares fredag og lørdag, og der kom så en ekstra smagning oven i hatten lørdag eftermiddag. Den største oplevelse fik vi helt klart da vi besøgte Weingut Klaus Peter Keller som holder til i Flörsheim-Dalsheim. Han er en af de store nye unge weingüter der stormer frem i Tyskland. Han stod selv for smagningen, som bestod af 10 hvidvine, hvor højdepunktet var hans G-max, som "tilfældig- heldigvis var blevet åbnet et par dage før.. ( en vin der i top årgange koster 500€ på nettet)  Ellers bestod smagningen fra hans Riseling Trocken over hans helt nye Silvaner Feurvogel til hans seneste "Grand Cru" fra Pettenthal. Efter de 10 vine tog vi med ham ud på en af hans marker, hvor hans top Spätburgunder kommer fra. Der blev vi -igen- sat ind i hans vinverden. Han er en mand der ikke går på kompromis, hvilket kan smages til fulde i hans tøre og mineralske hvidvine. Hans vine er som en smuk kvinde... "Der skal ikke sminkes på noget, så det er den rene smag af drue og jordbund i smager".  En helt igennem stor oplevelse hos en stor vinbonde.
Hans vine kan købes herhjemme hos Atomwine i Vejle..  Og til alle der er vilde med / nysgerrige på set tyske guld, så er han et forsøg hver.. 

 

2 kommentarer:

  1. ære Jesper
    Tillykke med dit første indlæg. Jeg vil bestemt følge Simre-salabim. Jeg er total rieslingfan, og de skal helst være fra Tyskland. Keller er efter min mening den bedste producent i Rheinhessen - og måske endda i hele Tyskland med hård konkurrence fra weingut Egon Müller og Fritz Haag. Jeg har ikke selv besøgt Keller, men det lyder til at have været spændende og inspirerende - især det med at komme i marken. Jeg har ikke smagt hans røde vine, men det kan kun være godt.

    Bedste hilsener
    Simon (http://winelover.dk/)

    SvarSlet
  2. @ Simon, Tak skal du have. Jeg har haft fornøjelsen af Fritz Haag. Dejlig dejlig vin.
    Egon Müller har jeg til gode.. mener jeg har set hans vine hos Danskvinlager (tidl. Calles vinlager)

    SvarSlet