tirsdag den 21. september 2010

Macarons

Disse små lækre "makroner" har ikke nemt ved at vinde indpas her i det sønderjyske. Vores Chocolatier prøver og prøver, men det er opad bakke...  Jeg har da støttet når han har haft dem, men vil nu prøve at mestre dem selv..  Så jeg har købt det rigtige mandelmel (det er ikke ligemeget hvilket mel man bruger. Det billige kan indeholde for meget olie og derved får man ikke den flotte glatte overflade) hos ham og er så begyndt mit eget Macaron-eventyr (det bliver det forhåbentligt). Det er hyggeligt at stå og lave dem, men mit problem her i starten er at få dem helt ens og så har jeg en ovn der for længst toppede, så den bager ikke helt jævnt og temperaturen ved jeg ikke om passer...  så det kræver lidt tålmodighed..
Meeen godt det smager de!!
Pierre Hermé's Bog om Macarons er desværre udsolgt overalt :-(
Ved denne opskrift behøver man ikke at lade dem stå ½ time og danne skorpe, så de ikke revner ved bagningen. de kan bages direkte..
Opskriften
25-30 stks
200 g mandelmel
200 g flormelis
67 g æggehvide
Blandes godt sammen

67 g æggehvide
20 g sukker
Hviderne piskes og sukker tilsættes lidt ad gangen

200 g sukker
60 g vand
Koges til 120 grader og hældes lidt ad gangen over de piskede hvider.
Piskes til temperaturen er ca 35 grader

Det blandes sammen med mandelmassen.

Bages ved 140 grader i 16 min. med åbent spjæld.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar